1. Algemene definities
Opdrachtnemer: Nijsen Salaris & HR gevestigd aan De Populier 21 te Budel, 6021 NC.
Opdrachtgever: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die aan Opdrachtnemer opdracht heeft gegeven tot het verrichten van werkzaamheden.
Werkzaamheden: alle werkzaamheden waartoe opdracht is gegeven, of die voortvloeiend uit, dan wel direct verband houdend met de opdracht worden verricht dan wel behoren te worden verricht.
Bescheiden: alle door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer ter beschikking gestelde zaken, waaronder stukken of gegevensdragers, alsmede alle in het kader van de uitvoering van de opdracht door Opdrachtnemers vervaardigde zaken, waaronder stukken of gegevensdragers.
Opdracht/overeenkomst: de in onderling overleg tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer te bepalen werkzaamheden die door Opdrachtnemer verricht dienen te worden en de voorwaarden waaronder dit dient te gebeuren.
Partijen: Opdrachtgever en Opdrachtnemer gezamenlijk.
Schriftelijk: Op papier geschreven, geprint of gedrukt alsmede per e-mail.
2. Toepasselijkheid
2.1 Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes en overeenkomsten van Opdrachtnemer en zijn van toepassing zodra Opdrachtgever de bijstand van Opdrachtnemer heeft gevraagd.
2.2 Alle bepalingen van deze voorwaarden zijn tussen partijen van kracht voor zover hier niet schriftelijk uitdrukkelijk van is afgeweken.
2.3 Deze Algemene Voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende opdrachten en vervolgopdrachten van Opdrachtgever.
2.4 Eventuele algemene voorwaarden van Opdrachtgever zijn niet geldig. De toepasselijkheid daarvan wordt door Opdrachtnemer uitdrukkelijk van de hand gewezen.
3. Aanvang en duur van de overeenkomst
3.1 De Overeenkomst komt tot stand op het moment dat deze schriftelijk door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever is bevestigd of zoveel eerder als Partijen feitelijk beginnen met uitvoering van de Overeenkomst. Het feitelijk beginnen met het uitvoeren van werkzaamheden die voortvloeien uit of verband houden met de Overeenkomst, geldt zijdens Opdrachtgever als aanvaarding van deze algemene voorwaarden.
3.2 Telkens indien door Opdrachtgever een opdracht aan Opdrachtnemer wordt verstrekt en deze opdracht door Opdrachtnemer wordt aanvaard, komt er een afzonderlijke overeenkomst tot stand.
3.3 Elke overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd tenzij uit de aard of strekking van de verleende opdracht voortvloeit dat deze voor een bepaalde tijd is aangegaan.
4. Gegevens opdrachtgever
4.1 Opdrachtgever is gehouden alle gegevens en bescheiden, die Opdrachtnemer overeenkomstig zijn oordeel nodig heeft voor het correct uitvoeren van de Overeenkomst, tijdig, correct, in de gewenste vorm en op de gewenste wijze ter beschikking van Opdrachtnemer te stellen.
4.2 Opdrachtnemer heeft het recht de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten tot het moment dat Opdrachtgever aan de in het vorige lid genoemde verplichting(en) heeft voldaan.
4.3 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat Opdrachtnemer is uitgegaan van door Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens.
4.4 Bij het niet, niet tijdig of naar behoren, volledig ter beschikking stellen van inlichtingen, gegevens en bescheiden heeft Opdrachtnemer het recht om de werkzaamheden op te schorten en het recht de daardoor ontstane kosten bij Opdrachtgever in rekening te brengen.
4.5 Indien en voor zover Opdrachtgever zulks verzoekt, worden de ter beschikking gestelde bescheiden, behoudens indien Opdrachtnemer gebruik maakt van dienst opschortingsrecht, nadat de werkzaamheden ter uitvoering van de desbetreffende Overeenkomst zijn uitgevoerd, aan Opdrachtgever geretourneerd.
5. Uitvoering opdracht
5.1 Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop de overeenkomst wordt uitgevoerd.
5.2 Opdrachtnemer heeft het recht bepaalde werkzaamheden, zonder kennisgeving aan en uitdrukkelijke toestemming van Opdrachtgever, te laten verrichten door derden. Deze algemene voorwaarden gelden ook tegenover Opdrachtgever voor eventuele derden die Opdrachtnemer inschakelt voor de uitvoering van opdrachten.
5.3. Opdrachtnemer voert de opdracht uit in overeenstemming met de toepasselijke gedrag- en beroepsregels.
5.4 Eventueel in de Overeenkomst bepaalde termijnen waarbinnen de werkzaamheden moeten worden uitgevoerd, gelden slechts bij benadering en niet als fatale termijnen. Overschrijding van een dergelijke termijn levert dan ook geen toerekenbare tekortkoming van Opdrachtnemer en mitsdien geen grond voor ontbinding van de Overeenkomst op. Opdrachtgever kan, bij overschrijding van een dergelijke termijn, wel een nieuwe, redelijke, termijn stellen, waarbinnen Opdrachtnemer (dat deel van) de Overeenkomst, behoudens overmacht, wel uitgevoerd moet hebben.
5.5 Opdrachtgever is en blijft te allen tijde zelf (eind)verantwoordelijk voor (tijdige) naleving van haar (werkgevers)verplichtingen, waaronder verplichtingen voortvloeiende uit een eventueel toepasselijke collectieve arbeidsovereenkomst. Opdrachtnemer is dan ook niet aansprakelijk voor daaruit voortvloeiende schade en Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer ter zake.
5.6 Voor de uitvoering van de werkzaamheden kan Opdrachtnemer gebruik maken van e-mail en andere elektronische communicatiemiddelen. Het risico dat hieraan verbonden is, op welke wijze dan ook, ligt bij Opdrachtgever en leidt nooit tot aansprakelijkheid van opdrachtnemer.
6. Geheimhouding en exclusiviteit
6.1 Beide Partijen zijn, behoudens verplichtingen die de wet, dan wel een daartoe bevoegd overheidsorgaan, op hen legt tot openbaarmaking van bepaalde gegevens, verplicht tot geheimhouding tegenover derden, die niet bij de uitvoering van de Opdracht zijn betrokken, van alle informatie van vertrouwelijke aard die hem door de andere Partij ter beschikking is gesteld en van de door verwerking daarvan verkregen resultaten.
6.2 Opdrachtnemer is in afwijking van het bepaalde in artikel 6.1 gerechtigd aan derden kenbaar te maken van het bestaan van een opdracht bij Opdrachtgever.
6.3 Opdrachtnemer is gerechtigd de na bewerking verkregen cijfermatige uitkomsten, mits die uitkomsten niet te herleiden zijn tot individuele Opdrachtgevers, aan te wenden voor statistische of vergelijkende doeleinden.
6.4 Uitgezonderd het bepaalde in het vorige lid, is Opdrachtnemer niet gerechtigd de informatie die hem door Opdrachtgever ter beschikking wordt gesteld aan te wenden voor een ander doel dan waarvoor zij werd verkregen.
7. Privacy / Persoonsgegevens
7.1 Opdrachtnemer verwerkt persoonsgegevens in beginsel namens Opdrachtgever ten behoeve van het uitvoeren van een opdracht. Voor zover Opdrachtnemer is aan te merken als verwerker in de zin van de (U)AVG, dan geldt hetgeen staat vermeld in artikel 7.2.(1 t/m 9).
7.2.1 Opdrachtnemer verwerkt alleen die persoonsgegevens zoals verzocht en voert deze verwerkingshandelingen alleen uit met betrekking tot de uit de overeenkomst voortvloeiende doeleinden van de verwerking.
7.2.2 Opdrachtnemer verwerkt geen persoonsgegevens voor zijn eigen doeleinden of die van anderen, tenzij een op Opdrachtnemer van toepassing zijnde Unierechtelijke of lidstaatrechtelijke bepaling hem tot verwerking verplicht;
7.2.3 Opdrachtnemer zal de Persoonsgegevens aantoonbaar, op behoorlijke en zorgvuldige wijze verwerken.
7.2.4 Opdrachtnemer neemt passende technische en organisatorische maatregelen om persoonsgegevens, in het licht van de huidige stand van de techniek, te beschermen tegen inbreuken op beveiliging, vertrouwelijkheid of integriteit en andere ongeautoriseerde of onwettige vormen van verwerking.
7.2.5 Opdrachtnemer zorgt ervoor dat het personeel dat bevoegd is om de persoonsgegevens te verwerken zich tot vertrouwelijkheid verbindt gedurende en na hun dienstverband (bijvoorbeeld door middel van een geheimhoudingsovereenkomst).
7.2.6 In geval van een beveiligingsincident (waaronder datalek) zal Opdrachtnemer Opdrachtgever onverwijld op de hoogte stellen, maar uiterlijk 24 uur nadat Opdrachtnemer zich bewust is van een dergelijk beveiligingsincident. Daarnaast zal Opdrachtnemer alle noodzakelijke en passende maatregelen nemen om de gevolgen van het beveiligingsincident te onderzoeken, te reduceren en te herstellen en Opdrachtgever helpen ervoor te zorgen dat de hij kan voldoen aan de privacywetgeving (zoals verplichtingen om derden in kennis te stellen, inclusief toezichthouders en betrokkenen)
7.2.7 Opdrachtnemer zal Opdrachtgever binnen 48 uur in kennis stellen, tenzij uitdrukkelijk door toepasselijke wetgeving verboden, in geval van i) een klacht in verband met de verwerking van persoonsgegevens, ii) een verzoek, vraag of bevel tot de productie, verwerking of toegang tot persoonsgegevens, of iii) verzoeken van betrokkenen, waaronder verzoeken tot toegang, rectificatie, blokkering van verwerking van persoonsgegevens, data-overdraagbaarheid en soortgelijke verzoeken.
7.2.8 Opdrachtnemer kan zijn verplichtingen als verwerker slechts uitbesteden aan een derde partij middels een schriftelijke overeenkomst met de onderaannemer met daarin dezelfde of strengere verplichtingen.
7.2.9 Na beëindiging of aflopen van de overeenkomst, of op schriftelijk verzoek van de Opdrachtgever, zal Opdrachtnemer, op eventuele aanwijzing van de Opdrachtgever binnen 30 dagen alle persoonsgegevens retourneren, en bestaande kopieën van alle bestaande exemplaren verwijderen, behoudens wettelijke bewaarplichten.
7.3 Voor zover Opdrachtnemer persoonsgegevens verwerkt die betrekking hebben op Opdrachtgever en waarvoor Opdrachtnemer als zelfstandig verantwoordelijke is aan te merken, is deze verwerking verder beschreven in het Privacy Statement van Opdrachtnemer.
7.4 Opdrachtgever garandeert aan Opdrachtnemer dat Opdrachtgever bevoegd is tot verstrekking van persoonsgegevens aan Opdrachtnemer en vrijwaart Opdrachtnemer van/voor alle aanspraken van derden met betrekking tot die persoonsgegevens.
7.5 Op opdrachtgever rust te allen tijde een zelfstandige verplichting tot naleving van de toepasselijke privacy wet- en regelgeving alsmede eventueel toepasselijke contractuele of interne verplichtingen op het gebied van de bescherming van persoonsgegevens, waaronder begrepen het nemen van passende beveiligingsmaatregelen bij het verwerken van persoonsgegevens.
8. Intellectuele eigendom
8.1 Opdrachtnemer behoudt zich alle intellectuele eigendomsrechten voor, waaronder onder meer, maar niet uitsluitend, wordt verstaan het auteursrecht, merk- en handelsrecht of anderszins tot producten van de geest die hij gebruikt of heeft gebruikt in het kader van de uitvoering van de overeenkomst met Opdrachtgever, voor zover op die producten in juridische zin rechten kunnen bestaan of worden gevestigd.
8.2 Het is Opdrachtgever uitdrukkelijk verboden die producten, waaronder begrepen maar niet beperkt tot computerprogramma’s, systeemontwerpen, werkwijzen, adviezen, (model-) contracten en andere geestesproducten afkomstig van Opdrachtnemer, al dan niet met inschakeling van derden, aan derden te verstrekken, te verveelvoudigen, te openbaren of te exploiteren.
8.3 Alle door Opdrachtnemer verstrekte stukken zoals rapporten, adviezen, ontwerpen, schetsen, software enz., zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door Opdrachtgever en mogen niet door hem zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer worden verveelvoudigd, openbaargemaakt, of ter kennis van derden worden gebracht.
8.4 Opdrachtnemer heeft het recht de door de uitvoering van de werkzaamheden opgedane kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.
8.5 Opdrachtgever staat ervoor in dat geen rechten van derden zich verzetten tegen beschikbaarstelling aan Opdrachtnemer van documenten of andere materialen met het doel van gebruik of bewerking ten behoeve van de opdracht en vrijwaart Opdrachtnemer tegen elke actie die is gebaseerd op de bewering dat zodanig beschikbaar stellen, gebruik of bewerken inbreuk maakt op enig recht van derden.
9. Overmacht
9.1 Indien Opdrachtnemer zijn verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet tijdig of niet behoorlijk kan nakomen ten gevolge van een hem niet toerekenbare oorzaak, waaronder begrepen maar daartoe niet beperkt, ziekte van Opdrachtnemer of werknemers, storingen in het computernetwerk, softwareproblemen (van leverancier van Opdrachtnemer), brand etc. en andere stagnatie in de normale gang van zaken in zijn onderneming, worden die verplichtingen opgeschort tot op het moment dat Opdrachtnemer alsnog in staat is deze op de overeengekomen wijze na te komen, zonder dat sprake is van een toerekenbare tekortkoming en/of dat Opdrachtnemer in verzuim raakt ten aanzien van de nakoming van die verplichtingen en zonder dat hij tot enige schadevergoeding kan worden gehouden.
9.2 Indien Opdrachtnemer bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen is zij gerechtigd het reeds uitgevoerde c.q. uitvoerbare deel afzonderlijk te factureren en is de opdrachtgever gehouden deze factuur te voldoen als het betrof een afzonderlijk contract.
10. Honorarium
10.1 Tenzij anders vermeld, zijn alle prijzen en tarieven in Euro en exclusief BTW en andere heffingen welke van overheidswege worden opgelegd.
10.2 Het honorarium van Opdrachtnemer is niet afhankelijk van het resultaat van de verrichte werkzaamheden. Het honorarium bestaat óf uit het aantal gewerkte uren vermenigvuldigd met het overeengekomen uurtarief van Opdrachtnemer óf uit een prijs per verwerkte salarisstrook. Partijen spreken voor aanvang van de werkzaamheden af welk honorarium van toepassing is.
10.3 Opdrachtnemer stelt het uurtarief jaarlijks opnieuw vast. Opdrachtnemer is niettemin tussentijds gerechtigd tot verhoging van dit tarief.
10.4 Door Opdrachtnemer ten behoeve van de opdrachtgever betaalde voorschotten en onkosten, zullen naast het honorarium in rekening worden gebracht. Hierbij valt onder meer te denken aan reis-, verblijf- en representatiekosten.
10.5 Overige extra werkzaamheden alsook extra salarisstroken worden per maand achteraf bij Opdrachtgever in rekening gebracht. Dit voor zover die extra werkzaamheden in redelijkheid verricht dienen te worden om aan de opdracht/overeenkomst te kunnen voldoen.
10.6 Het honorarium van Opdrachtnemer, zo nodig vermeerderd met voorschotten, onkosten en declaraties van ingeschakelde derden, wordt inclusief de eventueel verschuldigde omzetbelasting, per maand of zoveel eerder na volbrenging van de werkzaamheden aan Opdrachtgever in rekening gebracht.
11. Betaling
11.1 Betaling door Opdrachtgever vindt, zonder aftrek, korting of verrekening, plaats binnen 14 dagen na factuurdatum op een door Opdrachtnemer aan te wijzen IBAN (bankrekeningnummer).
11.2 Indien Opdrachtgever van mening is dat de factuur onjuist is, dient Opdrachtgever binnen één week na factuurdatum het bezwaar schriftelijk kenbaar te maken aan Opdrachtnemer. Nadien geldt de factuur als onbetwist tussen partijen. Een bezwaar heft de verplichting van Opdrachtgever tot betaling van de factuur niet op.
11.3 Indien Opdrachtgever niet binnen de hiervoor genoemde termijn, dan wel een in afwijking daarvan schriftelijk tussen partijen overeengekomen termijn heeft betaald, is Opdrachtgever van rechtswege in verzuim en is Opdrachtgever, zonder dat een nadere sommatie of ingebrekestelling is vereist, over het gefactureerde bedrag de wettelijke rente ex artikel 6:119a BW verschuldigd, waarbij een gedeelte van de maand wordt beschouwd als de gehele maand. Een en ander onverminderd de overige rechten van Opdrachtnemer.
11.4 Alle in redelijkheid gemaakte gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten die Opdrachtnemer maakt als gevolg van niet-nakoming door Opdrachtgever, komen ten laste van opdrachtgever. De buitengerechtelijke kosten worden vastgesteld op 15% van de hoofdsom en rente, met een minimum van 500,- euro. De gerechtelijke kosten omvatten de volledige door Opdrachtnemer gemaakte kosten.
11.5 Bij het niet tijdig betalen van de factuur behoudt Opdrachtnemer zich het recht voor om zijn werkzaamheden per direct op te schorten.
11.6 In geval van een gezamenlijk gegeven opdracht zijn Opdrachtgevers, voor zover de werkzaamheden ten behoeve van de gezamenlijke Opdrachtgevers zijn verricht, hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het factuurbedrag.
11.7 Ingeval van liquidatie, faillissement of surseance van betaling van Opdrachtgever zullen de vorderingen van Opdrachtnemer en de verplichtingen van Opdrachtgever jegens Opdrachtnemer onmiddellijk opeisbaar zijn.
11.8 Door Opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds in de eerste plaats ter afdoening van alle verschuldigde rente en kosten, in de tweede plaats van opeisbare facturen die het langst openstaan, zelfs al vermeldt de Opdrachtgever dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.
12. Klachten
12.1 Klachten met betrekking tot de uitvoering van werkzaamheden van Opdrachtnemer moeten schriftelijk aan Opdrachtnemer kenbaar worden gemaakt binnen 14 dagen nadat deze werkzaamheden zijn uitgevoerd, dan wel binnen 14 dagen na ontdekking van het gebrek als Opdrachtgever aantoont dat hij het gebrek in redelijkheid niet eerder kon ontdekken.
12.2 Indien een klacht gegrond is zal Opdrachtnemer de werkzaamheden alsnog verrichten zoals overeengekomen, tenzij dit inmiddels voor de Opdrachtgever zinloos is geworden. Dit laatste dient door de Opdrachtgever schriftelijk te worden gemotiveerd.
12.3 Een klacht als in het eerste lid bedoeld, schort de betalingsverplichting van Opdrachtgever niet op.
13. Aansprakelijkheid
13.1 Opdrachtnemer is slechts aansprakelijk voor schade als gevolg van een toerekenbare tekortkoming in de uitvoering van de Opdracht voor zover deze tekortkoming het gevolg is van een gebrek aan zorgvuldigheid die in redelijkheid van hem mocht worden verwacht danwel in geval van opzet of grove schuld.
13.2 De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer door toerekenbare tekortkoming in de nakoming van een opdracht ontstaat alleen als Opdrachtgever Opdrachtnemer onverwijld schriftelijk in gebreke stelt. Hierbij geldt tevens als voorwaarde dat er een redelijke termijn aan Opdrachtnemer moet worden gegund om de tekortkoming op te lossen en Opdrachtnemer ook na die termijn toerekenbaar tekort blijft schieten bij het nakomen van zijn verplichtingen. De ingebrekestelling moet een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming bevatten, zodat Opdrachtnemer in staat is adequaat te reageren. Voorwaarde voor het recht op schadevergoeding is steeds dat Opdrachtgever eveneens heeft voldaan aan diens klachtplicht, zoals vermeld in deze voorwaarden.
13.3 Opdrachtnemer is nooit aansprakelijk voor schade die het gevolg is van onjuiste, onvolledige of te laat verstrekte informatie door Opdrachtgever.
13.4 Schade ontstaan door of ten gevolge van diensten, die door Opdrachtnemer zijn uitbesteed, wordt slechts vergoed, indien en voor zoveel de schade door de desbetreffende leverancier aan Opdrachtnemer is vergoed.
13.5 Alle aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is te allen tijde beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval uit hoofde van de door haar gesloten beroepsaansprakelijkheidsverzekering(en) wordt uitbetaald, vermeerderd met het bedrag van het eigen risico dat volgens de polisvoorwaarden niet ten laste van de verzekeraar(s) komt.
13.6 Indien en voor zover om welke reden dan ook geen uitkering krachtens de in artikel 13.5 bedoelde verzekering plaatsvindt, is de aansprakelijkheid van Opdrachtnemer beperkt tot directe schade van ten hoogste één maal het honorarium over de – tot het moment van de toerekenbare tekortkomen(en)- verrichte werkzaamheden in het kader van de desbetreffende opdracht. Indien uitvoering van de opdracht een periode bestrijkt van langer dan drie maanden, wordt het hiervoor bedoelde bedrag gesteld op één maal het honorarium over de in het kader van de opdracht in de laatste drie maanden verrichte werkzaamheden.
13.7 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor enige gevolgschade, bedrijfsschade of indirecte schade waaronder, maar niet beperkt tot: a. winstderving, geleden verlies en gemiste besparingen; b. kosten gemaakt ter voorkoming, beperking of vaststelling van indirecte- en/of gevolgschade; c. andere schade dan directe schade, waaronder verlies van gegevens of beschadiging en/of verminking van gegevens en gerelateerde kosten van herstel; d. stilstandschade, vertragingsschade; e. kosten voor verwerven van vervangende producten en diensten, die het gevolg zijn van het niet, niet tijdig of niet deugdelijk presteren door Opdrachtnemer.
13.8 De uitvoering van de opdracht door Opdrachtnemer geschiedt uitsluitend ten behoeve van Opdrachtgever. Derden kunnen aan de inhoud van de verrichte werkzaamheden geen rechten ontlenen. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor alle aanspraken van derden ter zake de uitvoering van de opdracht.
13.9 De in dit artikel beschreven aansprakelijkheidsbeperking van Opdrachtnemer wordt mede bedongen ten behoeve van derden die voor uitvoering van de opdracht worden ingeschakeld.
13.10 Voor zover in deze algemene voorwaarden niet anders is bepaald, vervalt iedere vordering van Opdrachtgever jegens Opdrachtnemer door het enkele verloop van 1 jaar na het moment waarop de cliënt kennis kreeg of had kunnen krijgen van de gestelde schadeveroorzakende aanspraak of omstandigheid danwel zoveel eerder als ingevolge de polisvoorwaarden van de beroepsaansprakelijkheidsverzekering van Opdrachtnemer het recht op dekking vervalt.
14. Opschortingsrecht
14.1 Opdrachtnemer heeft het recht om de nakoming van al zijn verplichtingen op te schorten, waaronder begrepen de afgifte van bescheiden of andere zaken aan Opdrachtgever of derden, tot op het moment dat alle opeisbare vorderingen op Opdrachtgever volledig door Opdrachtgever zijn voldaan.
15. Opzegging
15.1 Als de overeenkomst is aangegaan voor onbepaalde tijd kan elk van beide Partijen deze, onder schriftelijke opgave van redenen, opzeggen met inachtneming van een termijn van minimaal een maand.
15.2 Onverminderd de wettelijke opzeggingsmogelijkheden en/of in de overeenkomst opgenomen mogelijkheden, kunnen Partijen een overeenkomst (voortijdig) eenzijdig beëindigen, indien een van hen van mening is dat uitvoering van de opdracht niet kan plaatshebben volgens de gemaakte afspraken of het door partijen beoogde resultaat niet meer haalbaar is. Dit moet gemotiveerd en schriftelijk aan de wederpartij bekend gemaakt worden. Daarbij geldt tevens als voorwaarde dat er eerst een redelijke termijn aan de wederpartij moet zijn gegund om de gestelde tekortkoming te herstellen, tenzij de tekortkoming blijvend onmogelijk is.
15.3 In geval van opzegging door Opdrachtgever op grond van artikel 15.2 heeft Opdrachtnemer bij een opdracht voor bepaalde tijd naast vergoeding van de gemaakte kosten recht op het honorarium voor reeds verrichte werkzaamheden en daarnaast een gefixeerde schadeloosstelling gelijk aan de helft van het honorarium dat op grond van de opdracht nog verschuldigd zou zijn. Indien een opdracht voor onbepaalde tijd is aangegaan heeft Opdrachtnemer naast vergoeding van de gemaakte kosten recht op het honorarium voor reeds verrichte werkzaamheden en een gefixeerde schadeloosstelling gelijk aan het honorarium voor 30 fulltime werkdagen. Ingeval de dienst reeds volledig is verleend, terwijl daarvoor een periodieke betaling is afgesproken, dan heeft Opdrachtnemer bij een dergelijke opzegging recht op het volledige honorarium/de resterende termijnbedragen die in dat geval in een keer opeisbaar zijn door Opdrachtnemer.
15.4 Het staat Opdrachtnemer vrij om overeenkomst(en) met Opdrachtgever met directe ingang op te zeggen, zonder enige verplichting tot betaling van schadevergoeding of schadeloosstelling aan Opdrachtgever, in geval van liquidatie, (aanvraag van) surséance van betaling of faillissement, beslaglegging ten laste van Opdrachtgever, schuldsanering of andere omstandigheid waardoor de Opdrachtgever niet langer vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken. Alle vorderingen van Opdrachtnemer op Opdrachtgever zijn in dat geval onmiddellijk opeisbaar.
15.5 Het staat Opdrachtnemer vrij om overeenkomst(en) met Opdrachtgever met directe ingang op te zeggen, zonder enige verplichting tot betaling van schadevergoeding of schadeloosstelling aan Opdrachtgever indien als gevolg van feiten of omstandigheden die zich aan de invloed van Opdrachtnemer onttrekken en waarvan zij bij het sluiten van de overeenkomst geen kennis droeg, de voortzetting van de overeenkomst in redelijkheid niet van Opdrachtnemer gevergd kan worden of indien zij betrokken zou worden bij gedragingen welke indruisen tegen de goede zeden of de zorgvuldigheid die in het maatschappelijk verkeer tegenover derden in acht genomen dienen te worden.
15.6 Indien Opdrachtnemer op grond van 15.4 of 15.5 opzegt, heeft Opdrachtnemer te allen tijde het recht van Opdrachtgever het honorarium voor reeds verrichte werkzaamheden te vorderen alsmede vergoeding van alle schade en kosten en daarnaast is Opdrachtgever een gefixeerde schadeloosstelling verschuldigd zoals beschreven in artikel 15.3.
16. Aanpassingen en strijdigheden
16.1 Opdrachtnemer heeft het recht deze Algemene Voorwaarden te wijzigen en zal de gewijzigde Algemene Voorwaarden minstens een kalendermaand voordat deze van kracht worden bekendmaken. Partijen zijn gebonden aan de gewijzigde Algemene Voorwaarden vanaf de dag dat deze in werking treden.
16.2 Als om enigerlei reden op een bepaling van deze algemene voorwaarden geen beroep kan worden gedaan, geldt tussen partijen dat aan de desbetreffende bepaling een zoveel mogelijk overeenkomstige betekenis moet worden toegekend waarop wel een beroep kan worden gedaan.
16.3 Als er sprake is van strijdigheid van bepalingen tussen deze algemene voorwaarden en de opdrachtbevestiging/Overeenkomst dan geldt op dat punt het bepaalde in de opdrachtbevestiging/ Overeenkomst.
17. Toepasselijk recht en forumkeuze
17.1 Op alle overeenkomsten tussen Partijen is Nederlands recht van toepassing.
17.2 Partijen zullen eventuele geschillen in eerste instantie trachten te beslechten door middel van onderling overleg. Indien dat niet tot een oplossing leidt dient mediation te worden overwogen.
17.3 Alle eventuele geschillen die verband houden met Overeenkomsten tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer waarop deze voorwaarden van toepassing zijn worden beslecht door de bevoegde rechter in het arrondissement waarin Opdrachtnemer is gevestigd.
Nijsen Salaris & HR
versie 202002